Viadukt v Ajbi

Z mostom v Ajbi ┼żelezni┼íka proga prvi─Ź pre─Źi strugo reke So─Źe. Prvotni most je bil kamnit. Njegov osrednji del s tremi 40-metrskimi loki je slonel na dveh kamnitih stebrih, ki sta imela temelje v reki So─Źi, in tretjem, ki je stal na desnem bregu reke. Na tem delu se je most za─Źel s ┼íe eno, 30 metrov dolgo arkado, na levem bregu pa se je zaklju─Źil z dvema 6-metrskima lokoma. Ob vstopu in izstopu z mostu sta stali kamniti trdnjavi, namenjeni varovanju tega lepega in strate┼íko pomembnega objekta. ─îeprav nekdanji viadukt v Ajbi ni nikoli ┼żel toliko slave kot bli┼żnji Solkanski most, je bil v tistem ─Źasu prav tako edinstven gradbeni dose┼żek. Bil je namre─Ź najdalj┼íi ┼żelezni┼íki most preko vodne ovire na avstro-ogrskih ┼żeleznicah, z 252,50 metri dol┼żine pa je bil tudi tretji najdalj┼íi kamniti ┼żelezni┼íki most na svetu.

Kljub obrambi je bil most kar dvakrat po┼íkodovan. V prvi svetovni vojni, leta 1915, so Avstrijci poru┼íili drugi ve─Źji obok in tako posku┼íali prepre─Źiti prodiranje italijanske vojske. Po vojni je bil s pomo─Źjo zasilne ┼żelezne konstrukcije ┼żelezni┼íki promet preko mostu ponovno omogo─Źen, leta 1925 pa so ga Italijani dokon─Źno obnovili in mu povrnili prvotno obliko. Ve─Źkratna obstreljevanja v drugi svetovni vojni pa so bila za most usodna. Leta 1944 so angle┼íka letala ponovno poru┼íila drugi obnovljeni lok, obstreljevanja pa so se nadaljevala in konec vojne je nekdaj mogo─Źni in ob─Źudovanja vreden kamniti lepotec do─Źakal popolnoma poru┼íen. Na ohranjenih stebrih so takoj po vojni Angle┼żi zgradili ┼żelezno Roth-Waagnerjevo konstrukcijo, ki je omogo─Źala zasilni ┼żelezni┼íki promet. Ob starem mostu pa je leta 1950 za─Źel rasti nov betonski most s ┼íestimi 25-metrskimi loki. Nov objekt je gradilo podjetje SGP Primorje iz Ajdov┼í─Źine, dokon─Źan in slovesno odprt za promet pa je bil novembra 1954.

´╗┐
Predhodna stran
Za─Źetna stran
Naslednja stran